رواية حبك محال ج2 pdf - دارين الاطروش

رواية حبك محال ج2 pdf - دارين الاطروش

    رواية حبك محال


    دارين الأطروش هي كاتبة روائية لها العديد من المؤلفات الروائية التي قامت بكتابتها ومن اشهر رواياتها علي الرغم انها قديمة اي كتبتها منذ ثلاثة سنوات الا انها مازالت يبحث عنها القراء وهي رواية حبك محال وتعتبر رواية حبك محال الرواية الاكثر بحثا اليوم في محرك البحث جوجل .


    عن رواية حبك محال

    الحلقة 7
    في الصباح الباكر امان خارج علشان يصالح فريدة ومحمود لسه في البيت وهيشوفه وهو نازل
    محمود:هتروح فين علي الصبح كده مش قولت انهارده اجازة؟
    امان:رايح اصالح فريدة واجبها البيت
    محمود:تمام ولونها يعني....
    امان مقاطعا:محمود.!!!لاحظ انك بتتكلم علي مراتي
    محمود:والله ما اقصد حاجة...بس مش عارف انت ازاي متخدتش راينا قبل ما تتجوزها
    امان:والله بقي انا حر انا مش عيل صغير....انا ماشي....سلام
    محمود:سلام....ربنا معاك
    محمود في سره:يااااااا بوظ الاخص دي هترجع تاني....ربنا معانا
    ******************************
    امان يوصل بيت فريدة ويخبط علي الباب ويوسف يفتحله
    يوسف:نعم
    امان:مفيش اتفضل.؟
    يوسف:اتفضل
    يدخل امان 
    وتخرج فريدة
    انت جي ليه؟
    امان:ممكن تهدي؟
    فريدة:انت عايز مني ايه بعد ما جرحت كرمتي قدام حتة شغالة زي دي
    امان:فريدة الامورمتتحلش كده
    فريدة:امال تتحل ازاي يا دكتور يا محترم
    امان وهو يقترب منها:بالهدوء يا فريدة...فريدة انا اسف 
    فريدة:ها وبعدين؟
    امان:ارجوكي اهدي وارجعي معايا البيت
    فريدة بتحاول تهدي وترضي
    ماشي انا هرجع ياامان بس بشرط
    امان:ايه هو؟
    فريدة:البنت الشغالة دي تطردها من البيت قدامي
    امان بصدمة:ايه؟؟ انتي اتجننتي ؟ عايزة تعملي عقلك بعقلها؟
    فريدة:هو ده شرطي
    يوسف:فريدة اعقلي ياماما اشحال لو مكنتيش انتي الي جايباها
    وياخد يوسف فريدة علي الاوضة ويقنعها طبعا مش علشان سواد عيون امان ولا مصلحة اخته بس علشان بدور عاجباه
    يوسف وفريدة في الغرفة
    يوسف:ارجعي مع جوزك واسمعي الكلام
    فريدة:لا يا يوسف انا قولتله شرطي واذا مكنش عاجبه يخبط راسه في الحيط
    يوسف:ارجعي معاه وساعتها ممكن بشوية ذكاء منك تقرفيها في عشتها وتمشي لوحدها او تمشيها بس بالذكااااء
    فريدة:ذكاء؟؟
    يوسف:ايووووة ذكاء...الموضوع مش مستاهل كل ده انتي كبرتيه جدا
    فريدة وهي تفكر في حديث يوسف:فعلا معاك حق انا مش هخرب بيتي علشان حتة شغالة زي دي...انا هرجع معاه
    يوسف:عليكي نوووور....يلا ربنا يهديكي...اخرجي بقي وقوليله الكلام ده
    فريدة:حاضر
    تخرج فريدة
    انا موافقة ارجع معاك البيت بس لو حصل منك حاجة تانية انت حر
    امان:ماشي يلا بقي
    يوسف في سره:ايوووة كده ...كده هبقي اقرب لبدور ولازم هاخد منها الي انا عايزه بس اهم حاجة فريدة متغضبش تاني اليومين دول علشان اعرف اقرب من بدور 
    وتذهب فريدة مع امان الي الفيلا
    فريدة:انتي يا زفتة يا الي اسمك بدور؟
    طبعا امان هيطق لانها بتشتمها
    تيجي بدور بسرعة
    "
    نعم"
    فريدة:انتي هتكنسي البيت ده حتة حتة
    بدور بحزن وصدمة:حاضر
    امان طبعا زعلان بس مش عارف يعملها ايه وخلاص علي اخره ومتعصب علشانها
    تروح بدور تنفذ الي فريدة قالت عليه
    امان:ملوش لازمة تعملي كده معاها
    فريدة:اسكت انت انا اعرف اتعامل مع الاشكال دي كويس
    امان:انتي حرة اووووووف انا داخل اوضتي
    محمود نازل من اوضته
    حضرتك المدام؟
    فريدة:ايوة انا مين انت؟
    محمود:انا اخو امان
    فريدة بجفاء:اه اهلا عن اذنك
    وتذهب فريدة
    محمود:ياساتر هي مالها قليطة كده ليه؟
    بدور وهي بتنضف برواز عالي كانت هتقع ومحمود يجري عليها علشان يمسكها ويشلها قبل ما توقع
    يعد يبصلها زي ما يكون اعجب بيها!!!
    محمود:انتي كويسة
    بدور وهي مديرة وشها:اه ممكن تسبني بس؟
    محمود:اه صح اسف اتفضلي
    بدور:شكرا
    وتذهب بدور
    محمود في سره:بقي الملاك دي تشتغل في البيوت والقليطة التانية دي تبقي صاحبة البيت...عجبي عليك يا زمن
    بدور تروح المطبخ ومحمود يجي وراها
    محمود:تحبي اساعدك؟
    بدور:شكرا
    ويخرج محمود لانه هيحس ان بدور حرجته
    *************************************
    يوسف هيتصل بفريدة وهي في اوضتها
    فريدة:ايوة يا يوسف
    يوسف:بقولك ايه ؟
    فريدة:ايه؟
    يوسف:انا هاجي اعد معاكي يومين ايه رايك؟
    فريدة:تعالا 
    يوسف:حاضر...بس هتقولي لامان
    فريدة:البيه جاب اخوه يقعد معانا من غير ما يقولي مفيهاش حاحة لما تيجي...تعالا
    يوسف:هواا...سلام
    فريدة:سلام
    **************************
    ويجي يوسف وامان يشوفه وهو داخل
    امان:ايه الي جاب اخوكي ؟
    فريدة:جي يقعد معانا
    امان:انتي قولتيلي؟؟؟؟
    فريدة:زي ما انت مقولتليش ان اخوك جي كمان انا جبت اخويا يقعد معانا يومين فيها حاجة
    امان:انتي عايزاني اطرد اخويا؟؟ وبعدين اخويا ملوش بيت هنا انما انتي اخوكي ليه بيته
    فريدة:معلش بقي انا مش هطرده اتحمله اليومين دول
    محمود سمع الكلام ده وجه
    محمود:خلاص ياامان اذا كان وجودي مضايق مراتك انا همشي
    امان:يا محمود اهدي ايه الي بتقوله ده؟
    محمود:انا سمعت كل حاجة ..انا خلاص همشي بكره 
    امان:يااخي اقعد بس صدقني فريدة متقصدش
    محمود:انا لازم امشي علشان ورايا شغل ولازم ارجع
    امان:ماشي انت حر
    *******************************
    يوسف يذهب الي غرفة من الغرف وتذهب اليه فريدة
    يوسف:ابه مالك حامية علي جوزك كده؟ 
    فريدة:متغاظة يااخي مش عارفة ليه مرضاش يمشي الشغالة دي؟
    يوسف:اما امرك عجيب مش انتي الي جبتيها؟
    فريدة:جبتها علشان تبقي ملهاش مكان الا هنا وتشوف طلبات البيت مش تاخد جوزي في صفها
    يوسف:معلش اتكي علي الصبر بكره تمشي
    فريدة:خلاص علي العموم انت هتفضل هنا اول ما اقولك امشي تمشي فاهم؟
    يوسف:ماشي
    وتذهب فريدة
    **************************************************
    وفي المساء بدور نايمة في اوضتها ويوسف يطلع يتسحب ويروح لاوضتها ويفتح الباب ولسه هيحط ايده علي شعرها هيلاقي ايد مسكت ايده وهتصحي وتشوف المنظر ده

    الحلقة 8
    وفي المساء بدور نايمة في اوضتها ويوسف يطلع يتسحب ويروح لاوضتها ويفتح الباب ولسه هيحط ايده علي شعرها هيلاقي ايد مسكت ايده وهتصحي وتشوف المنظر ده
    محمود:انت هنا بتعمل ايه؟
    يوسف:انا ...انا هااا
    محمود بعصبية:انت ايه بس؟ بقي مش مكسوف من نفسك يااخي جاي تتهجم علي بنت نايمة في نص الليل
    بدور تقوم من علي السرير وتقف قدامهم
    بدور:هو في ايه؟
    محمود:متخفيش انا معاكي
    امان وفريدة يسمعوا الصوت العالي وينزلوا تحت في اوضه بدور
    امان يشوف المنظر ويتخض
    في ايه؟
    فريدة بعصبية:في ايه يايوسف؟ماتتكلم
    يوسف:البيه هو والحلوة دي شوفتهم مع بعض وهما........
    بدور وهي بتعيط:اخرس 
    محمود:صدقني يا امان ده كداب ده هو الي كان عايز يتحرش بيها
    امان ساكت مبيردش
    فريدة بعصبية:خلاص كفاية بقي كدب انتي تلمي هدومك وبره من هنا
    بدور:ما تقول حاجة ياامان؟؟
    فريدة:امان؟؟ انتي ازاي يابت انتي تقوليله امان حاف كده يلا غوري بره
    محمود:كفاية كده يا مدام هي مش كدابة ولا انا كداب ولا ايه ياامان؟
    فريدة:ماتتكلم ياامان
    امان ينزل ضرب في يوسف وفريدة بتحوش عن يوسف وبعدها هتاخده وتخرج بره الاوضة
    بدور هتبدا في العياط ومحمود بيهديها 
    محمود:بدور ...تتجوزيني!!!
    بدور بتفاجا وصدمة:ايه.؟ انت بتقول ايه؟
    امان مصدوم وبيبرق
    محمود:صدقيني انا اقدر احميكي من الزبالة الي زي يوسف ده بس تقبلي تتجوزيني
    بدور وهي تبكي:الي انت بتقوله ده مينفعش
    محمود:ليه مينفعش؟
    بدور وهي بتعيط:انت.....انت مش فاهم حاجة مش فاهم حاجة
    محمود:طب فهميني انتي....انا اتعايب في حاجة؟؟
    بدور:لا
    محمود بتعجب:امال....امال مينفعش ليييه؟؟
    امان قرر في اللحظة دي انه لازم يقول لاخوه علي الحقيقة ويتكلم
    بدور:علشان انا....انا ابقي
    امان مقاطعا:دي تبقي مراتي
    محمود يتصدم ويبصلهم هما الاثنين وبدور بتعيط ومش عارفة تقول ايه
    ****************************************************
    فريدة وهي بتعالج جروح يوسف
    فريدة:معلش يا يوسف انا مش هقعدلة في البيت ولا ثانية يبقي اخوه هو الي عامل العملة ويضربك انت
    يوسف:هو عمل كده لانه ...
    فريدة:لانه ايه؟
    يوسف:بصراحة بقي شكله عينه منها
    فريدة:انت بتقول ايه؟
    يوسف:هي دي الحقيقة..امان بيحب البت دي وكل افعاله بتقول كده
    فريدة:ماشي لو الي بتقوله صح انا هوريهم
    فريدة تحضرهدومها وتمشي وامان يخرج من الاوضة
    امان:فريدة استني
    فريدة:ورقة طلاقي تجيني وابقي اشبع بالخدامة بتعاتك
    وتمشي وتسيبه
    يدخل امان تاني الاوضة لبدور و لاكأن فريدة مشيت ولاحاجة
    ***********************************************************
    محمود وامان وبدور في اوضة بدور
    محمود:مرتك؟؟؟ مراتك ازاي ؟؟ ما تفهومني
    امان يحكيله علي الي حصل
    محمود:يعني انتي تبقي مراته؟
    بدور:ايوة
    محمود:وجالك قلب تشغلها عند مراتك الثانية خدامة وتسبها تبهدل فيها وواحد زبالة زي يوسف يعمل معاها كده
    امان:الحمدلله ربنا ستر بعد الي حصل مش هخلي مخلوق يلمسها
    ويعانقها امان
    محمود يبصلهم وهو سعيد وكانه فرحان بيهم رغم انه حبها
    امان في سره:انا بايني حبيتك ولا ايه
    بدور تفوق لنفسها وتسيب امان
    امان:في ايه؟
    بدور:في ايه؟؟؟في اني اتبهدلت بسببك ووصلت كمان ان اخو مراتك كان عايز......انا تعبت بقي
    امان:يا بدور صدقيني انا اسف وانتي عارفة انه مش بايدي حاجة..احنا ممكن نهرب من اي حاجة الا الحقيقة
    بدور:اي حقيقة؟
    امان:انك مراتي
    بدور بعصبية:اه فعلا مراتك الي متجوزها ومش متجوزها الي حتي ملمستهاش وبتشتغل عندك شغالة....مراتك بورقة جواز مدلوق عليها قهوة وقلب مجروح ونفس مكسورة وعنين ورمت من كتر العياط وفي الاخر بتقولي مراتك ده انت غريب يااخي ...عن اذنك 
    محمود:ايه؟؟؟؟
    امان:بدور استني بس....بدو
    محمود:انت كمان ملمستهاش؟؟
    امان:ونبي يا محمود مش ناقصاك انت كمان..انا هروح اشوفها
    ويخرج امان ومحمود من الاوضة يلاقوها رايحة للاوضة تاني ويدخل امان وراها الاوضة
    امان:انتي بتعملي ايه؟
    بدور:زي ما انت شايف بلم هدومي وماشية...انا بقي المرادي الي همشي
    امان:يا بدور اعقلي بقي
    بدور:سبني في حالي بقي
    امان:طب خدي خدول خليهم معاكي
    بدور:شكرا انا مش محتجاهم انت نسيت اني بشتغل هنا عندك خدامة وباخد مرتب 
    بدور تاخد من الفلوس مرتبها وتسيب الباقي
    امان:انا جوزك ولازم اديكي مصاريفك
    بدور:اذا كان الجواز بالنسبالك واحدة ملمستهاش واتجوزت عليها ومتدتش نفسك فرصة حتي تعرفها يبقي ظلم وحرام عليا لو مطلقتش منك انا ماشية
    ويتصل حسين بامان ويجيب امان عن الهاتف وبدور لسه واقفة
    امان:ايوة ايوة الحمدلله.....ايه؟؟؟؟؟؟؟ اه طبعا خلاص تشرفوا!! سلام
    استني انتي مش هتقدري تروحي في اي حتة
    بدور:ليه؟
    امان:علشان ابويا وامي وخالك جايين بكره من البلد وهيعدوا معانا يومين
    بدور بفزع:اييييييييه؟
    محمود:يانهار اسووود


    الحلقة 9
    بدور:انا مستعدة اقعد اليومين الي هيقعدوا فيهم وبس بعد كده كل واحد يروح لحاله 
    امان:يابدور ارجوكي انا مش متحمل
    بدور:وانا كمان تعبت
    محمود:استهدوا بالله يا جماعة بس مش عايزين نبين قدامهم حاجة
    بدور:ماشي عن اذنكوا
    في اليوم التالي في الصباح الباكر يصل والدين امان وخال بدور وبدور تفتحلهم
    بدور بقلق:اهلا اهلا يا خالة ازيك ؟
    فوزية:وحشاني يابدور
    بدور:انتي اكتر ....اتفضل يا عمي
    حسين:يزيد فضلك امال فين امان؟
    بدور:هو هو...هو نايم
    فوزية:طيب ماشي
    بدور:طيب اتفضلوا ....تشربوا ايه؟
    حسين:شكرا مش عايزين نتعبك
    فوزية:تعالي معايا بقي اساعدك في المطبخ
    حسين وخال بدور بيلفوا في البيت ويشوفوا صور جواز امان وفريدة وامان ينزل
    امان:حمدلله علي السلامة يابا
    حسين:الله يسلمك...مين دي ياامان؟
    امان:هااااااا اتفضلوا
    حسين:امال فين محمود؟
    محمود:انا هنا ...حمدلله علي السلامة
    خال بدور:انا رايح بقي اسلم علي بدور علشان بدوب كام ساعة وهمشي ورايا شغل هناك
    امان:ماتخليك قاعد ياحاج
    خال بدور:مرة ثانية
    ****************************
    بدور وفوزية في المطبخ
    بدور تحس بدوخة وفوزية تاخد بالها
    فوزية:مالك؟
    بدور:دايخة شوية
    فوزية:اااه يبقي البشاير هلت
    بدور عارفة ومتاكدة انها مش حامل مهو حامل منييييين؟
    بدور:هااااااا لالا تلاقيه تعب بس
    فوزية:لا احنا لازم نروح نكشف
    بدور:اييييه نكشف ايه لا؟
    فوزية:مالك اتخضيتي كده ليه؟
    بدور:هاا لا مفيش 
    بدور في سرها:ربنا يستر
    وتخرج من المطبخ 
    بدور:امان معلش عايزاك
    امان:خير
    بدور:تعالا بس...وتعالا انت كمان يا محمود
    بدور تدخلهم وتقفل الباب
    محمود:خير
    امان:ما تنطقي قلقتيني؟
    بدور:امكوا عايزة توديني لدكتورة 
    امان:اايه؟؟؟؟؟ ليه؟
    بدور:اصلها فكراني حامل
    محمود:نعم؟؟؟؟
    بدور:شوفت بقي
    محمود:ودي فيها ايه؟
    بدور:فيها ايه ؟؟؟ ما تتكم يا امان
    امان:حاولي تخليها تنساه
    بدور:امك مصرة
    امان:معلش حاولي
    يدخل عليهم حسين
    حسين:انتو بتعملوا ايه؟
    بدور:هااا مفيش يا عمي
    حسين:طب يلا اقعدوا معانا بره
    امان يهمس لمحمود:شيل الصور بتاعة فريدة من غير ما حد ياخد باله
    محمود:حاضر
    فوزية :يلا البسي هدومك هنروح للدكتورة
    بدور:يا خالة بلاش
    فوزية:اسمعي الكلام
    حسين:انتو رايحين فين؟
    فوزية:مش هنتاخر...يلا بينا
    بدور:حاضر
    وتروح بدور وفوزية للدكتورة
    الدكتورة تكشف عليها وتقوم بدور وتقعد علي الكرسي الي قصاد مكتبها
    الدكتورة:اتفضلي هنا ياانسة
    فوزية:انسة ايه دي متجوزة يجلها 4 شهور
    الدكتورة:نعم؟؟ متجوزة ازاي يعني دي لسه بنت بنوت
    بدور وشها يتقلب ميت لون
    فوزية تبصلها بصة غريبة
    الدكتورة:علي العموم هي معندهاش اي مشكلة 
    فوزية:شكرا
    فوزية وبدور يمشوا من عند الدكتورة ويرجعوا الفيلا
    فوزية:امااان تعالا عايزاك...وانتي قدامي
    امان:حاضر
    فوزية تاخدهم وتتدخل الاوضة وتقفل الباب
    فوزية:انا عايزة افهم بقي مراتك لسه بنت بنوت ازاي؟
    امان وشه يجيب 100 لون وميردش
    فوزية:مش هتتكلم؟؟ طب اتكلمي انتي يا بدور
    بدور:يا خالة انا.....
    فوزية:انتي ايه؟؟؟ مهو يااما انت فيك حاجة غلط يااما انتي الي فيكي حاجة غلط...ازاي ساكتين علي نفسكوا
    امان:تقصدي ايه بكلامك ؟
    فوزية:تقدر تقولي مراتك لحد دلوقتي لسه بكر ازاي؟؟؟
    امان بهدوء:امي انا هحكيلك علي كل حاجة بس ارجوكي افهميني
    محمود يدخل فاجاة
    "
    انا الي هحكيلك ياامي"
    ******************************************
    فريدة ويوسف في بيتهم
    فريدة:انا يسبني يومين وميتصلش بيا ماشي انا هوريه؟
    يوسف:اعقلي يا فريدة اكيد فيه حل
    فريدة:ايه هو؟
    يوسف:بالحيلة بالحيييلة
    فريدة:ازاي؟
    يوسف:اقولك
    **********************************
    فوزية:يعني انت استغفلتنا واستغفلت ابوك واتجوزت واحدة تانية ورميت البت الغلبانة دي وشغلتها عندكوا خدامة
    امان:انا....
    فوزية:اخرس
    فوزية هتضربه بالقلم
    يا خسارة تربيتي فيك
    امان وهو بيعيط :صدقيني انا
    بدور مقاطعة:ياخالة ونبي علشان خاطري انا......
    فوزية بغضب:انتي تسكتي مش عايزة اسمع صوتك
    بدور:انا مقصدتش حاجة 
    فوزية بغضب:انتي كمان ضحكتي علينا واستغفلتينا
    بدور وامان ومحمود ساكتين
    فوزية:ابوك لازم يعرف
    امان بتوسل:لا بلاش يعرف ابوس ايدك
    ويدخل حسين فاجاة
    هو ايه الي بلاش يعرف

    الحلقة 10
    حسين:هو ايه الي بلاش اعرفه؟
    امان:هاااا
    فوزية:مفيش ياحاج
    حسين حاسس ان في حاجة وقلقان يمشي هو وفوزية وامان وبدور ومحمود في الاوضة
    بدور:انا كنت عارفة ان هيجي يوم ويعرفوا
    امان:مش وقته
    بدور:وجعك القلم معلش .
    امان:القلم ده ميسواش حاجة جنب وجع قلبك
    بدور وهي بتعيط:انا خلاص تعبت بقي انا هخرج من حياتكوا ومش هتشوفوني تاني
    محمود:انتي بتقولي ايه؟ انتي الزوجة الاولي والاحق من اي واحدة تانية ومهياش غلطتك علشان تدفعي ثمنها
    امان:قصدك ايه يا محمود؟
    بدور بعصبية:كفاية 
    وياتي لامان اتصال من فريدة
    فريدة:امان
    امان:نعم
    فريدة:احنا مينفعش نفترق تاني
    امان:ليه؟
    فريدة:انا حامل !!!!
    امان بخضة:ايييه؟
    فريدة:الي سمعته
    امان يقفل الخط وبدور وراه
    بدور:في ايه؟
    امان:فريدة حامل!!
    بدور:اييه؟
    وتقعد علي الكرسي من صدمتها
    محمود:ادي الي كنت خايف منه يادي المصيبة والعمل؟؟
    بدور وهي تبكي:خلاص ياامان هي دلوقتي احقك بيك مني انا هعيش هنا خدامة في بيتك طول العمر ومحدش هيعرف حاجة لانك لو طلقتني انا هتشرد خليني هنا معاك احسن
    امان:انتي بتقولي ايه ؟؟ انا هطلقها وهعيش معاكي انتي
    بدور:طب وابنك؟
    امان يسكت وميردش
    بدور:روح هات مراتك
    امان:انتي في وعيك وعارفة انتي بتقولي ايه؟
    بدور:سمعت قولت ايه؟؟ روووح هاات مراتك
    امان:حاضر اول ما يمشوا هروح اجبها
    وفي اليوم التالي
    حسين وفوزية ومحمود يغادرون الفيلا وامان وبدور بيودعوهم
    فوزية بهمس:خلي بالك علي نفسك
    بدور:حاضر
    حسين:شد حيلك
    امان:حاضر...سلام يا محمود
    محمود:سلام
    امان&بدور:مع السلامة
    بعد ما يمشوا
    بدور:يلا روح بقي هات مراتك
    امان:متاكدة؟
    بدور:ايوة..يلا بقي
    يذهب امان
    بدور لوحدها بتعيط
    انا حبيتك بس لازم اضحي ابنك الي جي ملوش ذنب اول ما هقدر امشي همشي واسيبك علي طول
    ****************************************
    امان يروح يجيب فريدة ويرجع وبدور مستنياهم
    بدور:حمدلله علي السلامة
    فريدة بخبث:الله يسلمك
    بدور:تحبي اعملك حاجة؟
    فريدة:لا احبك تنكشحي من وشي
    بدور:حاضر
    طبعا امان مضايق اوي علشانها (مهو بيحبها)
    تذهب بدور
    فريدة:امان انا عايزاك تمشيها كفاية بقي الي حصلنا من تحت راسها واذا كان علي الي عملته مع يوسف انا خلاص مسمحاك
    امان:فريدة انا مش هطردها من هنا وخلص الكلام عن اذنك عندي شغل
    فريدة بغيظ:ماشي ياامان
    فريدة بتنده علي بدور
    بدور:نعم
    فريدة بخبث ومكر:روحي اعمليلي الغدا اصل نفسي فتوحة علشان الحمل
    بدور في استسلام:حاضر
    تروح بدور تعمل الغدا وفريدة تهز الفاظة الي جنب باب المطبخ
    اول ما بدور تخرج منه الفاظة هتقع وتتكسر 
    فريدة:انتي غبية وسافلة كمان
    بدور:من فضلك انا مسمحلكيش
    فريدة:انتي مين انتي علشان تسمحي ولا متمحيش انا هنا صاحبة البيت وانتي واحدة خدامة جاية من الشارع انتي عارفة الفاظة الي انت كسرتيها دي بكام؟؟ لو عشتي هنا طول عمرك تشتغلي مش هتجيبي ثمنها
    بدور بتحاول تسكت ومتفقدش اعصابها
    بدور:ابقي اخصميها من مرتبي يا مدام
    وتذهب بدور
    فريدة:ماشي انا هوريكي 
    امان يوصل علي البيت
    يلاقي فريدة بتتصنع البكاء
    امان:ايه مالك؟
    فريدة:الشغالة ...البت الي اسمها بدور
    امان باهتمام:مالها؟
    فريدة:وقعت الفاظة كسرتها ولما قولتلها كسرتيها ليه ؟ بهدلتني وقلت ادبها عليا
    امان:هي عملت كده؟
    فريدة:اه لو مش مصدقني عندك الفاظة اهي شوف بنفسك
    امان يروح يلاقي الفاظة مكسورة
    "
    بدووور"
    تاتي بدور
    "
    نعم"
    امان بهدوء مرعب:انتي كسرتي الفاظة دي وقليتي ادبك عليها؟
    بدور:محصلش المدام الي شتمتني وانا مقدرتش اسكت
    امان مصدق بدور وفي نفس الوقت شاكك
    امان:انتي شتمتيها يا فريدة؟
    فريدة:جري ايه؟؟وايه يعني دي خدامة
    امان:حتي لو مش من حقك تشتميها ...انا هعديها بمزاجي...اعتذرلها
    بدور بتبص بنظرة غريبة مش متفاجاة علي فرحانة علي مستغربة
    فريدة بتعجب وغضب:ايييييييه؟انا اعتذرلها؟؟؟؟
    امان:ايوة ودلوقتي حالا
    فريدة:لا لايمكن
    امان وهو بيبصلها بنظرة غضب ومربع ايه
    "
    لو ده محصلش دلوقتي حالا انا هسبلك البيت وامشي"
    فريدة تنظر ليه بتعجب
    امان:هاااا قولتي ايه؟
    فريدة تذهب الي بدور في غضب وبدور بتبص بصة عادية جدا
    فريدة من تحت الضرس وبغيظ شديد:انا اسفة
    بدور بحزن وخجل:ميهمكيش يا مدام 
    امان وهو يرفع صوته:المنظر ده انا مش عايز اشوفه تاني فاهمين؟؟؟والكلام ليكي يا فريدة انتي كمان خلي حملك يكمل علي خير
    فريدة:بس هي ....
    امان مقاطعا:مش عايز اسمع ولا كلمة تاني....انا طالع
    بدور تدخل اوضتها وفريدة متغاظة طبعا
    *****************************************
    فوزية وحسين في المنزل
    فوزية:لازم اقولك علي موضوع مهم ..بصراحة انت لازم تعرف
    حسين:خير ماتتكلمي
    محمود:مابلاش ياما
    فوزية:اسكت انت
    حسين:بلاش ايه.؟؟ وموضوع ايه ما تتكلموا فيه ايه؟
    ***********************************
    بدور في المطبخ
    يارب صبرني بقي علي القرف ده
    فريدة وهي نازلة من علي السلم هتتكعبل وتقع 
    بدور هتجري عليها بسرعة
    بدور بلهفة:فوقي فوقي ايه مالك؟
    فريدة:...............
    فريدة مبتردش 
    بدور تتصل بامان
    بدور بلهفة وقلق:امان الحقني 
    امان:في ايه؟
    بدور:مدام فريدة وقعت من علي السلم هات الدكتور وتعالا بسرعة
    امان بخضة:حاضر مسافة السكة
    **************************************
    فوزية ومحمود بعد ما يحكوا لحسين علي الي حصل 
    هيلاقوه ساكت ومبلم مبيتكلمش وفاجاة اتكلم
    حسين:احجزولي في اقرب قطار يوديني مصر ...حسابي ما الزفت ده بعدين
    فوزية:اهدي بس ياحاج.....الموضوع
    حسين مقاطعا:خلااااص زي ما قولت...منك لله يا شيخ هي دي بردو الامانة ؟؟اودي وشي فين من خالها لو عرف؟ اودي وشي فين من الناس ...البت بكر لحد دلوقتي ومتجوز عليها ومشغلها خدامة ..طب بس لما اشوف وشك
    محمود:اهدي بس ياحاج ابوس ايدك...صحتك ياحاج
    حسين:هي كلمة واحدة لازم اكون في مصر انهارده قبل بكره


    الحلقة 11
    امان يجي ومعاه الدكتور
    امان:ايه الي حصل؟
    بدور:وقعت من علي السلم
    امان يبصلها بصة معناها ليكي علاقة بالموضوع ده
    بدور:انتي بتبصلي كده ليه؟ والله العظيم انا لا يمكن اعمل كده ما انت قولتلي اطلقها وقولتلك لا هعمل كده ليه
    امان:خلاص انا مصدقك..دلوقتي الدكتور يدخل ونطمن
    الدكتور دخل عند فريدة
    بدور:انا خايفة اوي...انا تعبت بقي
    امان وهو يضع يده علي كتفيها بحنان:معلش...الغلطة غلطتي انا عارف
    بدور تنظر اليه نظرة مليئة بالحب وهو يبادلها نفس النظرة ويقطع نظارتهم المتواصلة صوت هاتف امان المتصل محمود
    ويغلق امان الهاتف
    الدكتور خرج من عند فريدة
    امان بلهفة:طمني يا دكتور
    الدكتور:الحمدلله كدمة بسيطة في الدماغ هتفوق كمان نص ساعة
    امان:يعني الجنين كويس؟
    الدكتور:جنين؟جنين ايه؟!!
    امان:الجنين الي كانت حامل فيه؟
    الدكتور:مدام فريدة مكنتش حامل اصلا
    امان:ايه؟؟؟ ازاي الكلام ده؟
    بدور:انت متاكد يادكتور؟
    الدكتور:طبعا متاكد انا عملتلها الاختبار لما قولتلي انها حامل وطلع سلبي ......استاذن انا
    امان بصدمة وهدوء:الف شكر يا دكتور
    ويذهب الدكتور
    امان بعصبية:يعني ايه الكلام ده؟يعني كانت بتضحك عليا
    بدور:اهدي بس ياامان اكيد ليها اسبابها
    امان:انتي لسه بتدافعي عنها بعد الي عملته فيكي؟
    بدور:ده واجبي
    امان:انا هطلقها خلاص...انا جبت اخري منها
    امان في سره:انا كنت غبي لما افتكرت اني بحبها اتاريني بحبك انتي
    بدور:انت بني ادم اناني مبتفكرش غير في نفسك وبس تتجوز دي وتطلق دي وترمي دي انت ايه يااخي؟
    امان:يابدور افهميني
    بدور بغضب:افهم ايه؟ افهم انك واحد داير يبهدل في بنات الناس اوعي تكون فاهم لما تطلقها ان انا هرجعلك انا عند قولي لما يجي الوقت المناسب هتطلقني
    امان:انا مش متحمل كفاية
    بدور:كفاية انت انا همشي
    امان:اقفي انا جوزك وبامرك تقفي
    بدور:وانا محدش يامرني عن اذنك
    وتذهب بدور
    ********************************************
    حسين وفوزية يصلوا الي القاهرة متجهين الي بيت امان
    فوزية:ونبي يا حاج حسين تمسك اعصابك وبلاش تعمل حاجة مع الواد
    حسين بغضب:انا لازم اشرب من دمه....بقي حتة العيل ده علي اخر الزمن الي ربيته وكبرته وعملته دكتور يجي يستغفلني ويبهدل بت الاصول الي نقتهاله
    فوزية:قدره عيل وغلط....قولي بس ناوي علي ايه بمجيك هنا
    حسين بغضب:ناوي اربيه من اول وجديد واعلمه يعني ايه صون الامانة الي ادتهاله
    فوزية:يارب استرها من عندك بقي
    ********************************************
    فريدة تفوق تلاقي امان في وشها
    امان ببرود:حمدلله علي السلامة يا ام الواد
    فريدة باندهاش:الله يسلمك
    امان:وياتري الجنين حصله حاجة؟
    فريدة:انت بتكلمني كده ليه؟
    امان:امال عايزاني اكلمك ازاي لما اعرف انك كنتي بتشتغليني ومش حامل ولا حاجة؟
    فريدة تتكسف ومتردش
    فلاش باك
    يوسف:الحل الوحيد انك تقوليله انك حامل
    فريدة:افرض اكتشف بقي يا فالح
    يوسف:ساعتها ممكن بشوية حنيه تكسبيه ثم الفيلا باسمك يعني ميقدرش يسيبك
    عودة من الفلاش باك
    امان:فهميني عملتي كده ليه؟
    فريدة بدلع:انا بحبك ياامان وعملت كده علشان ترجعلي
    امان:الي يحب حد ميعملش معاه كده
    يخرج امان من غرفته وفريدة وراه
    فريدة:ياامان استني بس
    يلاقوا بدور خارجة ومعاها شنطتها
    امان:انتي رايحة فين؟
    بدور:ماشية
    امان:استني هنا
    فريدة:ما تسبها تغور بقي يااخي
    امان:انتي تسكتي خالص..انا اصلا هطلقك
    فريدة بعصبية:خلاص طلقني زي ما انت عايز...بس متنساش الفيلا دي فيلتي وباسمي..بره انت والزبالة دي من هنا
    بدور بهدوء:من فضلك كفاية بقي
    امان وهو يوقفها بيده:استني يا بدور
    امان وهو مربع ايده:انا فعلا مليش حاجة هنا ...بس انتي كمان ملكيش حاجة هنا
    الوحيدة الي ليها حاجة هنا هي بدور
    ويشاور عليها
    فريدة:نعم؟؟؟؟ وده ازاي؟
    فلاش باك
    امان في الشهر العقاري بيكتب الفيلا باسم بدور
    عودة من الفلاش باك
    فريدة بعصبية:ودي مين بقي علشان تكتبلها الفيلا باسمها؟؟؟
    امان:دي....
    بدور مقاطعة:لا
    امان: لا خلاص كفاية....جه اليوم الي لازم تعرف فيه الحقيقة.....


    الحلقة 12و(الاخيرة)
    امان:جه اليوم الي لازم تعرف فيه الحقيقة......فريدة..بدور تبقي مراتي!!
    فريدة بصدمة وغضب:مراتك؟؟؟؟؟؟؟ مراتك ازاي؟
    امان يحكلها علي كل حاااااجة
    فريدة بعصبية:يعني دي مراتك وكتبت الفيلا باسمها امتي؟
    امان:اول ما حسيت نحيتها بالرضا واني ظلمتها وكمان شكيت فيكي
    فريدة:بقي الجربوعة دي الي فضلتها عليا
    امان:الجربوعة دي احسن من 10 من عينتك انتي واخوكي واتفضلي بقي اطلعي بره ....انتي طالق
    فاجاة حسين وفوزية يدخلوا من باب الفيلا
    حسين:اهلا يايني يا متربي يا متعلم....يا جوز الاثنين
    امان:ابويا....ابا انا
    ويقترب منه حسين ولسه هيضربه بالقلم بدور تحوش عنه
    بدور:لا ياعمي ابوس ايدك بلاش هو خلاص طلقها وعرف غلطته واذا مكنش عايزني انا هطلق منه بس بلاش تضربه
    حسين بغضب:انتي كمان الي بتحوشي عنه وبتدافعيله؟
    بدور وهي تبكي:ايوة لاني حبيته!! ومستعدة اعمل اي حاجة تسعده صدقني انا مش زعلانة منه
    امان:وانا كمان بحبك واوعدك انا هعوضك عن كل ده
    بدور تحضن امان
    ومرة واحدة حد يجي يضرب نار علي امان بدور هتتصدي للرصاصة وتدخل في كتفها
    امان هيجري عليها بسرعة ويشيلها
    امان بقلق وارتباك شديد:ردي عليا ... ردي عليا...متخفيش انا هوديكي المستشفي
    بدور وهي مش قادرة تتكلم:اه...متخفش انا تمام
    امان:انت ايه الي عملته ده؟
    يوسف:ياخسارة كنت انت المقصود بس جت فيها...ده جزاء الي يعمل كده فيا ..اشبع بقي بيها وهي ميتة
    امان بغضب:انت الي هتموت مش هي
    امان يضرب يوسف ويرمي من ايده المسدس ويشيل بدور
    فريدة لما هتشوف كده هتغير وتعيط وفاجاة هتاخد المسدس وتضربه في دماغها !!!!
    امان بصوت مرتفع:فريدة؟؟؟ ليه كده يا فريدة؟لييييه؟
    بدور وهي تبكي:انتحرت...قتلت نفسها ياامان
    امان:هي الي اختارت تعمل كده في نفسها..
    امان بصوت مرتفع وبكاء:متخفيش....اسعاف بسرعة ..اي حد يطلب االاسعاف
    حسين وفوزية هيبقوا مخضوضين جدا من المنظر
    امان مش هيستني حتي الاسعاف هيشلها بسرعة رهيبة وهيجري بيها علي اقرب مستشفي 
    امان:متخفيش هتبقي كويسة
    بدور وهي غير قادرة علي الكلام:انا.....
    امان:متتكلميش ارجوكي...هتبقي كويسة
    حسين وفوزية يحصلوهم علي المستشفي
    امان رايح جي مستنيها في اوضة العمليات
    فوزية بهدوء وضيق:ان شاء الله هتبقي كويسة اهدي انت بس
    امان وهو بيعيط:هتضيع مني.....بدور هتضيع مني
    حسين:متقولش كده ربنا معاها
    امان وهو يبكي:الغلطة غلطتي من البداية لو كنت سمعت كلامكوا مكنش حصل كل ده 
    حسين:يابني ده قدر وملناش دخل فيه 
    حسين يضع يده علي كتفه ويمسح دموعه
    "
    هتبقي كويسة ان شاء الله اقعد انت بس واستهدي بالله"
    الدكتور يخرج بعد ساعة
    امان يقوم من مكانه بعد عياط استمر وقت طويل
    امان بلهفة:خير طمني يا دكتور
    الدكتور:مين امان ده؟
    امان باندهاش:انا ليه؟
    الدكتور:مفيش غير اسمك علي لسانها من ساعة العملية لاخرها
    امان:يا حبيبتي...طب ممكن اشوفها؟
    الدكتور بتنهيد: ماشي بس 5 دقائق بس
    امان:حاضر..انا دكتور زيك علي فكرة
    الدكتور:طيب ادخل 
    امان يدخل لبدور وهي في البينج
    امان في حزن وهو يبكي:الف سلامة عليكي متخافيش هتبقي كويسة
    ويخرج امان من الغرفة
    حسين:عاملة ايه طمني؟
    امان:الحمدلله حالتها مستقرة
    البوليس يجي المستشفي علشان يدور علي امان علشان التحقيق بتاع انتحار فريدة
    الضابط:مين امان حسين؟
    امان:انا....خير؟
    الضابط:لو سمحت عايزينك في كلمتين ممكن تتفضل معانا؟
    امان:اكيد....بس مراتي....
    الضابط مقاطعا:مش هناخد من وقتك كتير
    حسين يقوم من علي الكرسي
    حسين:في ايه ياامان؟
    امان:معرفش ضرة الظابط بيقول عايزني معاهم
    حسين: طب نيجي معاك؟
    امان بلهفة:لا خليكوا معاها هنا متسبوهاش انا مش هتاخر هرجع علي طول
    حسين:ماشي....ربنا معاك يابني
    يذهب امان مع الضابط
    ***********************
    امان جالس علي كرسي امام الضابط
    الضابط:ممكن تقولي ايه الي حصل في الواقعة بالظبط؟
    امان يحكي للضابط علي كل حاجة من طقق ل سلام عليكم 
    وبعد تحقيقات الموضوع اتقفل علي كده وقبضوا علي يوسف بتهمة محاولة قتل امان واصابة بدور
    امان هيرجع تاني للمستشفي وحسين هيشوفه
    حسين:خير يابني طمني؟
    امان:كانوا عايزني بخصوص موضوع فريدة ويوسف واصابة بدور
    حسين:ااااااه فريدة دي مراتك الي حطت المسدس في دماغها وموتت نفسها والي بردو كنت متصور معاها في الصورة الي خليت محمود يشلها
    امان بندم:ايوة ويارتنا ما شوفتها ولا عرفتها يارتني ....بس خلاص الحمدلله علي كده وانها جت لحد كده
    حسين وهو بيطبطب عليه:الحمدلله
    الوقت اتاخر وهما لسه في المستشفي
    امان:روحوا انتو تاني البلد انا هبات معاها هنا لحد ما تخرج بالسلامة
    فوزية:لايمكن احنا هنفضل هنا
    امان:متخفوش انا هفضل هنا معاها وهبقي اطمنكوا بالتليفون
    حسين:ماشي يابني...مع السلامة
    يذهب حسين وفوزية وامان هيفضل مع بدور في المستشفي طول فترة الي هي موجودة فيها
    *************************************************
    بعد اسبوع تخرج بدور من المستشفي ومعاها امان
    امان:عاملك مفاجاة
    بدور بابتسامة وشغف:ايه.؟
    امان:لا مهي مش هتبقي مفاجاة كده
    ياخدها امان ويوديها الفيلا هتلاقيها متزينة وفيها معازيم كتير 
    ويعملها فرح تاني واحتفال
    ومع الوقت هيقدر يسدد القرض بمساعدتها طبعا
    هيعيشوا في سعادة متتوصفش
    ******************************************
    بعد 5 سنين
    عمر:ماما ماما
    بدور:نعم يا حبيبي
    عمر:هو بابا هيرجع امتي؟
    بدور:زمانه علي وصول 
    عمر:يعني ايه وصول؟
    بدور:يعني زمانه جي
    امان يدخل
    بدور:حمدلله علي السلامة
    امان وهو بيحضنها
    الله يسلمك
    بدور:ابنك داوش دماغي من الصبح...عايزك
    امان:خير يا سي عمر عايز ايه؟
    عمر:بابا انا عايز اتجوز انجي و ميسون
    امان:الاثنين؟؟؟؟؟
    عمر:اه علشان بحبهم هما الاثنين
    بدور:صحيح من شابه اباه
    امان:ما خلاص بقي صافي يا لبن
    بدور:الواد طالعلك
    امان:يا حبيبي هي واحدة كفاية تحبها وتحبك 
    عمر:بجد؟
    امان:ايوة يا حبيبي 
    عمر:ماشي يبقي هتجوز جميلة
    امان:مين دي؟
    عمر:الي بحبها
    امان:طب وانجي وميسون؟
    عمر:ادام واحدة يبقي جميلة احلي بقي
    ويذهب عمر
    امان بتريقة:الواد ده عنده كام سنة؟
    بدور بتريقة:5 سنين
    امان:ياااا الواد بدا المشوار بدري
    بدور:طالع لابوه
    امان:ربنا يستر
    امان&بدور:هههههههههههههه

    النهايه

    تقييم رواية حبك محال

    من خلال تابعتي لقراء رواية حبك محال يمكنني تقييم الرواية بعشرة درجات من العشرة



    إرسال تعليق